Фирмите плащат два пъти за болничните, твърдят работодатели
Работодателските организации настояват фирмите да бъдат освободени от задължението да изплащат обезщетенията за първите два работни дни от болничните на своите служители. Искането беше поставено по време на обсъжданията на бюджета за 2027 г.
Председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов заяви, че работодателите на практика плащат два пъти – веднъж чрез осигурителните вноски и втори път чрез изплащането на първите два дни от болничния.
Според действащите правила работодателят заплаща първите два работни дни от временната неработоспособност в размер на 70% от среднодневното брутно възнаграждение. След това обезщетението се поема от държавното обществено осигуряване при предвидените в закона условия.
Електронен достъп до болничните листове
Предвижда се фирмите да получат електронен достъп до болничните листове на своите служители от 1 януари 2028 г. От Министерството на здравеопазването обаче са изразили готовност системата да заработи още в началото на 2027 г.
Спор и за максималния осигурителен доход
Работодателските организации се противопоставят и на предвиденото увеличение на максималния месечен осигурителен доход от 2300 на 2400 евро през 2027 г.
Изпълнителният директор на КРИБ Боян Митракиев предупреди, че промяната ще увеличи разходите на компаниите, особено в сектора на информационните технологии, и може да се отрази негативно върху конкурентоспособността им.
От КНСБ застъпват противоположна позиция. Според Ася Гонева предложеното увеличение до 2400 евро дори не е достатъчно, тъй като таванът на осигурителния доход ограничава бъдещите осигурителни права на хората с високи възнаграждения.
Предложенията са част от дискусиите по бюджета за 2027 г. и все още не представляват окончателно приети промени.
Редактор "Екип на Кворум"
Председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов заяви, че работодателите на практика плащат два пъти – веднъж чрез осигурителните вноски и втори път чрез изплащането на първите два дни от болничния.
Според действащите правила работодателят заплаща първите два работни дни от временната неработоспособност в размер на 70% от среднодневното брутно възнаграждение. След това обезщетението се поема от държавното обществено осигуряване при предвидените в закона условия.
Електронен достъп до болничните листове
Предвижда се фирмите да получат електронен достъп до болничните листове на своите служители от 1 януари 2028 г. От Министерството на здравеопазването обаче са изразили готовност системата да заработи още в началото на 2027 г.
Спор и за максималния осигурителен доход
Работодателските организации се противопоставят и на предвиденото увеличение на максималния месечен осигурителен доход от 2300 на 2400 евро през 2027 г.
Изпълнителният директор на КРИБ Боян Митракиев предупреди, че промяната ще увеличи разходите на компаниите, особено в сектора на информационните технологии, и може да се отрази негативно върху конкурентоспособността им.
От КНСБ застъпват противоположна позиция. Според Ася Гонева предложеното увеличение до 2400 евро дори не е достатъчно, тъй като таванът на осигурителния доход ограничава бъдещите осигурителни права на хората с високи възнаграждения.
Предложенията са част от дискусиите по бюджета за 2027 г. и все още не представляват окончателно приети промени.
Редактор "Екип на Кворум"